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 Betreff des Beitrags: Reparatur statischer Hochtöner
BeitragVerfasst: Mi Mai 21, 2008 23:47 
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Registriert: Di Mai 06, 2008 23:17
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Wohnort: Ziemlich im Norden, in Hörreichweite der auf der Elbe fahrenden Schiffe
Da 'woanders' gerade jemand seinem Gerät einen Ersatz-HT verpasst hat, der mir nicht gefiele, hier mal Rep.- Tipps, wie man stat. Lautsprecher reparieren kann :
http://www.ppinyot.com/E/electrostatic_tweeter.htm

Da die Website schonmal wech war (nun ist sie wieder da...) habe ich sie hier mal 'plain text' gesichert :

EMUD :
The first step was to remove the speaker from the cabinet. You can see the two contacts on the tweeter. One contact is the actual metal perforated grill of the speaker (ground). The other is a loose and floppy silver contact (positive 170 volts DC through a 100k resistor! It will bite you, Ouch!).

With so much DC on this speaker one must ensure cleanliness and the integrity of the internal components do not create a short circuit. The 100K resistor would protect this particular radio but this is no guarantee in other radios.
A Dremel Moto tool with a sandpaper disk made quick work of the formed plastic retainers that hold the assembly together. Note: Leave as much plastic as possible. It will be re-flared with a hot soldering iron to hold the assembly together.

An alternative is to drill out the rivets and use tiny machine nuts and bolts to hold the assembly together. Use Glipt, Loctite or old fingernail polish to lock the nuts to the threads. This assembly vibrates since it is an electrical to physical transducer to vibrate air waves.
This picture shows the internal components of the tweeter.
bullet Lower right is the silver contact that has significant corrosion on it.
bullet The upper left is the delicate extremely thin plastic like membrane. It has a conductive coating on one side that is press fit to the silver contact mentioned above.
bullet The silver item in the middle is the perforated grill. It has a deteriorated pieces of foam on the right side that pressed the membrane to the silver positive contact.
bullet The lower left brown item has some dry rotted foam that presses the membrane against the perforated grill.
Problem identified - Deteriorated Foam.
This was the main problem. Deteriorated foam that causes a poor or no "press fit" connection between the silver contact and the membrane.

Seen here is the corroded contact, the deteriorated piece of foam and the cellophane tape that I think insulates the positive contact from the negative perforated grill.
I have seen this type of foam stain, corrode and ruin what ever it is in contact with including dial scale printing.
This was the second problem with the speaker. The foam corroded or coated the silver contact with crud.
Burnish and clean the silver positive contact with fine grit sandpaper.
This was to a lesser degree, the third problem. This foam backer was not pressing the membrane close to the negative electrode (the perforated grill).

Cut out a new replacement piece of foam that holds the membrane against the perforated grill

Reassembly - Put it back together
Assemble in order:
bullet Perforated Grill
bullet Electrical tape
bullet Double sided sticky foam tape from Radio Shack.
bullet Membrane. Be careful to maintain the orientation of the conductive side true to the disassembly.
bullet Place the silver positive contact in the plastic cone.
bullet And replace the brown deteriorated foam with your new piece that you cut or fabricated.
bullet Press the assembly together and flair the plastic rivets with a hot soldering iron.
This picture shows the assembled speaker. The new foam piece is the other half of the foam inside the speaker. It was twice as thick as the original. I used an X-Acto blade to slice the thickness in half.

Also seen is:
bullet Electrical tape to replace the cellophane tape.
bullet Double sided sticky foam tape to press the silver contact to the membrane and
bullet The deteriorated foam used to press the membrane against the perforated grill. The brown foam broke apart into powder when I picked it from the speaker structural cone.
The rebuilt tweeter on the Emud sounding Great! The output is significantly greater (louder) than before it was rebuilt as compared when wiggling the previously loose positive contact.

I can't properly reproduce the sound on this web page so a hearty "Thumb-up" will have to do.

GRUNDIG 3035 w/3D USA Electrostatic Tweeter Repair

This is a flat square tweeter from a Grundig 3035. It had a corroded contact that is press fit against the conductive vibrating membrane. Disassembly and sanding off of the corrosion where the contact touches the membrane is all that was needed.
Use a hobby grinder to take off the tops of the melted plastic rivets Test the side with out lead wires by prying up. You may need a little more grinding to remove the retainer side with the lead wires. Lay all the part out on your bench. The white material seems to be wool. That is used to keep the conductive membrane close to the metal screen. The wool is much better than the foam rubber.
Identify the corroded contact the is press fit against the membrane and a strip of foil seen on the right of this picture. Use sand paper or your favorite burnishing technique to remove the corrosion. Reassemble the unit and test before melting the rivets. Melt the rivets, use glue or hot melt glue to hold the tweeter together. Sounds Great!


This is a Telefunken Opus 8. A beautiful sounding radio utilizing push pull EL-84 output tubes driving six speakers. Two of the six speakers are electrostatic speakers driven off of the plates of the final audio output tubes. The electrostatic tweeters are serviceable on the bench or in the cabinet. The electrostatic speaker restoration is featured below.
Be Gentle. Open up the assembly. There is the deteriorated foam. It turns to crumbs when touched. Brush it off. Gently remove the diaphragm. Mark up a new section of foam rubber. Clean the tarnish from the press fit contact points.
Clean the diagram contact point only. You can rub off the metal leaving unconductive plastic. I rebuilt the left side tweeter in the cabinet. 'Brush off the old foam rubber. Insure it is clean no rust.
Separate the insulator and the diaphragm. Hot wire cut a new ring of foam. The 100w lamp is in series with a length of salvage wire wound resistor wire. Use rubber cement to secure the new ring. Glue a little square of foam rubber opposite of the lead wire contact to insure good contact with the diaphragm.
Reassemble the diagram lining up the area that you cleaned with the contact. Push it all back together. Twist lock the tabs. Alligator clip lead the tweeters to the chassis for a test! Check you work. You will not hear overwhelming treble like modern tweeters. The German engineers designed this tweeter to compliment the whole acoustic compliment.
Looking good. Sounding great.

Oder so :
http://www.razyboard.com/system/morethread-statischehochtoenervomtefifont573-rundfunkmuseum-1375753-4347396-0.html


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BeitragVerfasst: Mi Mai 21, 2008 23:59 
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Ich hab diese Sch...Dinger inzwischen bei 3 Radios und einer Musiktruhe rausgeschmissen !

In meiner Siemens Truhe isser noch drin....aba natürlich auch defekt !

Ich hab bisher nur einmal erlebt, das einer diese Mistdinger noch funktioniert und das ist bei meinem Nordmende Othello 56....sobald der still ist fliegt der ebenfalls raus.


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BeitragVerfasst: So Jul 13, 2008 22:32 
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In meinem Grundig 5088 tickert (geräuch wie elektricher funke) dieser,hört man aber nur in der vorwärmteit. Ist dieser dann ebeso defekt,oder steckt da ein anderer störgrund dahinter? Ansonsten merkt man nix,spielt auch top.


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BeitragVerfasst: Mo Jul 14, 2008 19:29 
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Was habt Ihr denn? Die elektrostatischen Hochtöner lassen sich doch meist gut reparieren. Ein wenig neues Schaumgummi an der passenden Stelle und/oder ein passendes Stück leitende Folie wirken oft Wunder. Manchmal reicht es bei runden Hochtönern auch schon, die Folie etwas zu verdrehen, damit die Kontaktierung auf einer Stelle liegt, die noch leitet.

Unmöglich ist die Reparatur bei Kristall-Hochtönern, wie z.B. beim Nordmende Othello 55.

Zu dem knisternden Hochtöner im Grundig-Gerät: Außer einem Isolationfehler im Hochtöner könnte das auch ein defekter Koppelkondensator in der Zuleitung zu diesem Hochtöner sein, oder auch an einer anderen Stelle. Solange die Röhren noch nicht angeheizt sind, it die Anodenspannung höher, dann funkt es im Hochtöner oder im besagten Kondensator.

Lutz


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BeitragVerfasst: Mi Jul 16, 2008 15:46 
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Ja,der elektrostat ist futti. Hab einen aus nem Schlacht-turandot,der löpt. Also den originalen zerlegen und flicken.

Ja,is jetzt geflickt,ging schneller wie kinder machen :D

Achja,das Tickern ist jetzt auch weg! Der link mit der reparatur hat mir top geholfen!

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Mfg.
Mario


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BeitragVerfasst: Mi Sep 24, 2008 15:12 
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Was holt man am besten als Elektrostaten ersatz? Der in meinem Körting Syntektor ist irreparabel defekt,bekam einen von grundig,ist auch ireparabel,folie eingerissen. Piezzo hochtöner sind da wohl die sessere wahl als ein normaler Hochton lautsprecher? Piezzo wird dem elektrostat sicher am nächsten kommen?

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Mfg.
Mario


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BeitragVerfasst: Mi Sep 24, 2008 21:40 
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Ich denke schon, dass ein Piezo-Hochtöner dem elektrostatischen im Prinzip klanglich nahe kommt. Weil er aber für niederohmige Lautsprecherausgänge ausgelegt ist, wäre er wie ein normaler dynamischer Lautsprecher hinter dem Ausgangsübertrager anzuschließen. Und hier liegt das Problem, das die Hochtonwiedergabe wieder einschränken dürfte: Viele Ausgangsübertrager haben im Hochtonbereich Schwächen.

Ist der elektrostatische Hochtöner wirklich nicht zu reparieren? Irgendwie muss man ihn doch wieder hinbekommen, so kompliziert ist der Aufbau schließlich nicht. In dem einen Link in diesem Tread empfahl jemand das Material einer bestimmten Rettungsdecke. Vielleicht kann man mit Alufolie und einer untergelegten oder -geklebten dünnen Kunststofffolie etwas erreichen. Würde ich zumindest probieren.

Lutz


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BeitragVerfasst: Do Sep 25, 2008 1:52 
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† Siemens D-Zug
† Siemens D-Zug
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Hallo,

der Link von Getter funktioniert (momentan ?) nicht.
Der Seitenbetreiber hat anscheinend seine Speicherorganisation geändert.

Die Seite kommt nun unter http://www.ppinyot.com/electrostatic_tweeter.htm

Unter der Startseite http://www.ppinyot.com gibt's auch noch andere interessante Sachen.

Gruß

Rocco11


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BeitragVerfasst: Do Sep 25, 2008 5:47 
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Ja,leider sind die folien am rand eingerissen. Mit viel glück kann ich die folie aus dem körting ind den grundig elektrostaten reinfummeln. Lang genug isse,aber hoffendlich auch breit genug. Der vom grundig ist komplett ausgerissen,ist nix mehr zu machen.

_________________
Mfg.
Mario


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